BRAINSPOTTING

De techniek van brainspotting kan ik inzetten tijdens het therapeutisch proces rond stress, burnout en hooggevoeligheid. Ik beperk me tot deze doelgroep. Problematieken waar ik niet voor opgeleid ben verwijs ik graag door.


GECERTIFICEERD TRAINER FASE 1 & FASE 2

Brainspotting is een psychotherapeutische methode die zich richt op het verwerken van bewuste en onbewuste blokkades die ons dagelijks functioneren op een negatieve wijze beïnvloeden. Het is een laagdrempelige methode voor verwerking van angstaandoeningen, stressgerelateerde klachten, lichamelijke klachten, … aandoeningen en alle andere blokkades die ons functioneren en presteren negatief beïnvloeden.

Voor hooggevoelige personen is dit een zeer helende methode daar het emotionele brein toch meer geladen is door emotionele onverwerkte herinneringen. De ontlading van onverwerkte emoties kan je niet bereiken via een therapeutisch gesprek. Deze emoties zitten vast op een diepere laag die je wel met brainspotting kunt bereiken.

Brainspotting is een zeer veilige methode daar het brein de ontlading zal vrij geven waar het klaar voor is. Als therapeut ben ik zeer aanwezig om de vrijgekomen emoties mee op te vangen.

HARTCOHERENTIE

Breng jezelf terug in balans.

Als GECERTIFICEERD TRAINER 'HARTCOHERENTIE' ben ik blij ook dit handvat voor HOOGGEVOELIGE PERSONEN te kunnen aanbieden om een fysische ondersteuning te kunnen geven bij overprikkeling en stress.

 Wat is hartcoherentie ?

Het hart geeft meer signalen naar het brein dan omgekeerd.   Daarenboven kan men met een eenvoudige oefening het hartritme  in die mate beïnvloeden   dat het hart zich niet meer in een  vecht – vlucht reactie bevindt, maar in een veilige modus.  Op dat moment geeft het hart signalen naar onze hersenen dat alles veilig is en brengt het hart evenwicht in ons brein en zenuwstelsel!

Hartcoherentie is deze bijzondere toestand waarin het hart zich in een veilige modus bevindt.

 Vraagt hartcoherentie oefenen veel tijd? 

Je kan 3 maal per dag 6 minuten oefenen of  2 maal  10 minuten.  Deze korte tijd geeft je een kwalitatieve herstelfase  met een   6 uur durend gunstig effect op lichaam en geest! 

 Hoe weet ik dat mijn zenuwstelsel  in balans is ..?   

Hartcoherentie  is gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek.  Indien men de oefening doet zoals voorgeschreven, dan zal het hart zich naar een veilige modus begeven met gunstig effect  tot gevolg.    Hartcoherentie is ook meetbaar met biofeedback apparatuur.    Deze apparatuur is speciaal ontwikkeld voor het meten van hartcoherentie en geeft je informatie  over de toestand van je zenuwstelsel.

Wat zijn de effecten van hartcoherentie training ?          

        Verbetering van  concentratie en focus

  • Bevordering van creatief denken.
  • Bevordering van rustgevoel  en welbehagen
  • Verhoging van de veerkracht t.o.v.  stress.
  • Verandering van gedrag en denken in positieve zin.
  • Bloeddruk regulerend, daling van hoge bloeddruk ( stress gerelateerd)     
  • Effect op hartritmestoornissen (stress gerelateerd)
  • Verhoging van weerstand tegen ziekten.
  • Beheersing van angsten (angsten t.g.v. ziekten, faalangst,  trauma’s, stress,… )
  • Ondersteunend effect bij  regulering van bloedsuiker waarden.
  • Toename van performantie.
  • Regulering van het lichaamsgewicht (emo- eten)
  • ….,

Training rond hartcoherentie is voor hooggevoelige personen een zeer goed handvat om bovenvernoemde effecten van balans te kunnen verkrijgen.