Verband tussen voeding en stress & emoties

Grijp jij regelmatig naar een reep chocolade of een zak chips om maar niet onder ogen te zien wat je voelt, en negeer je daarbij wat je lichaam écht nodig heeft? 

Vermoeidheid, moe opstaan, niet lekker in je vel zitten, een gejaagd en tegelijkertijd een uitgeblust gevoel, geen energie om te sporten, slecht slapen.... het is eigenlijk een vicieuze cirkel waarin een gebrek aan energie centraal staat. 

Die cirkel kun je doorbreken als je erachter ziet te komen waar de energielek primair is ontstaan. Onze ‘altijd-aan-staan’ modus heeft namenlijk invloed op de vertering.

Wanneer je het lichaam niet belast met verkeerde voeding, kan het ook beter met stress omgaan. In de tijd waarin we nu leven ontkom je niet aan stress. Daarom is het goed om te weten hoe je weerbaarder kunt worden in tijden van stress

 Met gezonde voeding kun je jezelf beter beschermen tegen sombere gevoelens, steeds terugkerende negatieve gedachtes en andere klachten waardoor je minder sterk in je schoenen staat.

Stel je open voor alle suggesties en laat je inspireren om andere, gezondere keuzes te maken dan je tot nu toe deed. Keuzes waar jij en je lichaam blij van worden en die je uiteindelijk bij een positievere mindset brengen.

DEEL 1

Onze emoties hebben een krachtig effect op onze voedingskeuze en eetgewoonten. Dat wat we eten beïnvloedt niet alleen hoe we ons voelen, maar hoe we ons voelen beïnvloedt ook onze manier van eten.Als we dus emoties niet kunnen reguleren dan zal dat zichtbaar worden in onze eetpatronen

- Je leert de invloed kennen van je darmen op je gevoelens, gedachten en emoties.

- Je krijgt inzicht hoe je je bloedsuikerspiegel in balans kunt houden.

- Je komt meer te weten hoe aminozuren ondersteunend kunnen zijn.

- Je wordt je meer bewust op welke manier voeding jouw leven beïnvloedt.

- Je krijgt tips hoe je met kleine stapjes veranderingen kan aanbrengen in je voedingspatroon.

DEEL 2

Stress betekent dat je lichaam zal zorgen voor extra energie om jou zo lang mogelijk in leven te houden tijdens stressvolle perioden. Wanneer dit een langetermijnopdracht wordt dan zal dat je lichaam slopen.

In een periode van burnout zijn we ook geneigd om naar junkfood te grijpen omdat het ons even een goed gevoel en een energieboost geeft.

Dit is natuurlijk niet de juiste weg om terug in balans te komen. Het maakt ons vermoeider en zieker met vele lichamelijke klachten tot gevolg.

- Je  krijgt inzicht in de gevolgen van stress op de HPA-as in het lichaam.

- We bekijken het belang van een goede balans en werking van dopamine en serotonine.

- Je krijgt tips hoe je met je voeding tekorten in je lichaam, als gevolg van stress,  kunt opvangen.

- Leer je het verband zien tussen lichamelijke klachten en de tekorten in bepaalde aminozuren.

DATUM ( enkel samen te volgen)

 Deel 1: zaterdag 15 januari'22 van 9u45 tot 12 u30

 Deel 2: zaterdag 22 januari'22 van 9u45 tot 12 u30